Ikatan Pendidik Islam Samarahan

Kelab pendidik Islam Samarahan, satu badan yang dibentuk untuk memperteguhkan perkembangan islam, menjalin silatur rahim dan memantapkan aktiviti islam

google akan membantu anda...

Tiada Qunut Subuh dalam mazhab Hanafi & Hanbali.

- Dalam mazhab Maliki & Syafie, Qunut Subuh ada.

- Menurut mazhab Maliki, hukum Qunut Subuh ialah Sunat Ghair Muakkadah (sunat yang tidak dituntut secara berterusan).

- Dalam mazhab Syafie, hukum Qunut Subuh ialah Sunat Muakkadah (Sunat yang dituntut untuk dikerjakan secara berterusan).

Hujah dalam mazhab Syafie ada 3:

1. Imam asy-Syafie berhujah dengan hasil penelitian beliau terhadap sejarah Qunut Subuh iaitu
a) Bermula pada Perang Uhud,
b) Lalu pada peristiwa pembantaian Qurra' di Bir Ma'unah, baginda s.a.w. berqunut selama sebulan dalam semua solat fardu.
c) Setelah sebulan berlalu Baginda s.a.w. tinggalkan semua qunut melainkan pada solat Subuh.
d) Qunut Subuh ketika mendapat tentangan dari Bani Mudhar.
e) Sehinggalah tahun-tahun akhir kehidupan Baginda s.a.w. berdasarkan keterangan Abu Hurairah sekitar 7 Hijriah bahawa Baginda s.a.w. tidak lagi mendoakan kaum muslimin yang ditindas di Mekah kerana kaum Muslimin sudah dalam keadaan aman di Madinah.

Imam asy-Syafie berkata: Adapun Qunut Subuh, maka ia Sahih dilakukan oleh Nabi s.a.w. pada peristiwa Bir Ma'unah dan selepas peristiwa tersebut. Tiada seorangpun yang meriwayatkan bahawa Baginda s.a.w. tinggalkan Qunut Subuh.
______________________________________________________________

2. Sebahagian Ulama mazhab Syafie menggunakan hujah dengan hadis Anas bin Malik r.a. yang telah diriwayatkan oleh Imam Ahmad dan lainnya:
حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ حَدَّثَنِى أَبِى حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّزَّاقِ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو جَعْفَرٍ - يَعْنِى الرَّازِىَّ - عَنِ الرَّبِيعِ بْنِ أَنَسٍ عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ مَا زَالَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- يَقْنُتُ فِى الْفَجْرِ حَتَّى فَارَقَ الدُّنْيَا.

Maksudnya:
Daripada Anas bin Malik r.a. berkata: Sentiasalah Rasulullah s.a.w. membaca doa qunut di dalam solat Subuh sehingga beliau wafat.

Di dalam hadis ini terdapat Abu Ja'far al-Razi, perawi yang dipertikaikan. Ada yang menta'dilkan (menyatakan beliau seorang yang adil) dan ada pula yang mentajrihkan (mencacatkan beliau).

Sebahagian Muhadditsin (ulama hadis) mendaifkan hadis berkenaan. Antaranya Syeikh Nashiruddin al-Albani yang menstatuskan hadis tersebut sebagai Munkar (Daif).

Akan tetapi ramai dari para hafizh telah menilai hadis berkenaan sebagai Sahih. Ini disebutkan dalam kitab Kifayatul Akhyar fi Halli Ghoyatil Ikhtisar:
وأما القنوت فيستحب في اعتدال الثانية في الصبح لما رواه أنس رضي الله عنه قال : (( ما زال رسول الله صلى الله عليه و سلم يقنت في الصبح حتى فارق الدنيا )) رواه الإمام أحمد وغيره قال ابن الصلاح : قد حكم بصحته غير واحد من الحفاظ : منهم الحاكم والبيهقي والبلخي

Maksudnya:
Adapun Qunut, disunatkan melakukannya pada iktidal rakaat yang kedua dari solat Subuh. Sebagaimana yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad dan lain-lainnya. Berkata Ibnus Solah: Sudah ditetapkan kesahihannya ramai dari para hafizh, di antaranya Al-Hakim, Al-Baihaqi dan Al-Balkhi.
_________________________________________________________________

3. Sebahagian ulama mazhab Syafie menggunakan hujah dengan berdalilkan hadis yang menceritakan perbuatan para khalifah yang empat mengamalkan Qunut Subuh. Ini ada dinyatakan juga dalam kitab Kifayatul Akhyar fi Halli Ghoyatil Ikhtisor:
قال البيهقي : العمل بمقتضاه عن الخلفاء الأربعة.

Maksudnya,
Berkata pula Imam al-Baihaqi: Perbuatan qunut seperti yang ada sekarang diambil daripada para khalifah yang empat.

Berdasarkan hadis-hadis berikut:

فَأَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْحَافِظُ ، حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ حَمْشَاذٍ الْعَدْلُ ، حَدَّثَنَا الْعَبَّاسُ بْنُ الْفَضْلِ الأُسْفَاطِيُّ ، حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ يُونُسَ ، حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بِشْرٍ الْعَبْدِيُّ ، حَدَّثَنَا الْعَلاءُ بْنُ صَالِحٍ ، حَدَّثَنِي بُرَيْدُ بْنُ أَبِي مَرْيَمَ ، حَدَّثَنَا أَبُو الْحَوْرَاءِ ، قَالَ : سَأَلْتُ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ : مَا عَقَلْتَ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم ؟ قَالَ : عَلَّمَنِي دَعَوَاتٍ أَقُولُهُنَّ : اللَّهُمَّ اهْدِنِي فِيمَنْ هَدَيْتَ ، وَعَافِنِي فِيمَنْ عَافَيْتَ ، وَتَوَلَّنِي فِيمَنْ تَوَلَّيْتَ ، وَبَارِكْ لِي فِيمَا أَعْطَيْتَ ، وَقِنِي شَرَّ مَا قَضَيْتَ ، إِنَّكَ تَقْضِي ، وَلا يُقْضَى عَلَيْكَ أُرَاهُ قَالَ : إِنَّهُ لاَ يَذِلُّ مَنْ وَالَيْتَ تَبَارَكْتَ رَبَّنَا وَتَعَالَيْتَ قَالَ : فَذَكَرْتُ ذَلِكَ لِمُحَمَّدِ بْنِ الْحَنَفِيَّةِ ، فَقَالَ : إِنَّهُ الدُّعَاءُ الَّذِي كَانَ أَبِي يَدْعُو بِهِ فِي صَلاةِ الْفَجْرِ فِي قُنُوتِهِ

Maksudnya:
Al-Hasan bin Ali r.a. katanya: Rasulullah s.a.w. telah mengajarku membaca beberapa kalimah untuk aku ucapkan: Ya Tuhanku, tunjukilah aku bersama orang-orang yang Engkau tunjuki, dan sihatkanlah aku bersama orang-orang yang Engkau sihatkan, dan pimpinlah aku bersama orang-orang yang Engkau pimpin, dan berkatilah aku bersama orang-orang yang Engkau berikan kurnia, dan lindungilah aku dari bencana yang Engkau takdirkan, sesungguhnya Engkaulah yang mentakdirkan dan tiadalah Engkau yang ditakdirkan dan bahawasanya tiadalah akan terhina orang yang Engkau pimpin, Maha Mulia Engkau, wahai Tuhan kami dan Maha Tinggi Engkau. Muhammad bin al-Hanafiyah (Jariah Saidina Ali r.a.) berkata: Sesungguhnya doa ini merupakan doa yang selalu dibaca oleh ayah saya (Saidina Ali r.a.) pada solat Subuh dalam qunutnya. (Riwayat Baihaqi)

Juga hadis,
وَمِنْهَا مَا أَخْبَرَنَا أَبُو سَعْدٍ الْمَالِينِىُّ أَخْبَرَنَا أَبُو أَحْمَدَ بْنُ عَدِىٍّ الْحَافِظُ حَدَّثَنَا السَّاجِىُّ حَدَّثَنَا بُنْدَارٌ حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ سَعِيدٍ حَدَّثَنَا الْعَوَّامُ بْنُ حَمْزَةَ قَالَ : سَأَلْتُ أَبَا عُثْمَانَ عَنِ الْقُنُوتِ فِى الصُّبْحِ قَالَ : بَعْدَ الرُّكُوعِ. قُلْتُ : عَمَّنْ؟ قَالَ : عَنْ أَبِى بَكْرٍ وَعُمَرَ وَعُثْمَانَ رَضِىَ اللَّهُ عَنْهُمْ. هَذَا إِسْنَادٌ حَسَنٌ.

Maksudnya:
Awam bin Hamzah telah bertanya Abu Utsman tentang qunut pada solat Subuh. Beliau menjawab: Sesudah rukuk. Awam bertanya lagi: Fatwa siapakah itu? Beliau menjawab: Fatwa Abu Bakar, Umar dan Utsman radiyallahu anhum ajmaiin. (Riwayat al-Baihaqi)

Jelas daripada hadis di atas bahawa Khulafa’ al-Rasyidin juga mengamalkan membaca Qunut Subuh. Ingatlah bahawa kita digalakkan mengikuti sunnah Rasulullah s.a.w. juga sunnah para sahabatnya yang empat (Khulafa’ al-Rasyidin) berdasarkan hadis:
فَعَلَيْكُمْ بِسُنَّتِي، وَسُنَّةِ الْخُلَفَاءِ الرَّاشِدِينَ الْمَهْدِيِّينَ، عَضُّوا عَلَيْهَا بِالنَّوَاجِذِ

Maksudnya:
Hendaklah kamu semua berpegang teguh akan sunnahku dan sunnah para khalifah selepasku yang diberi petunjuk dan gigitlah dengan geraham kuat-kuat. .(Riwayat Al-Hakim, al-Thabrani, Al-Baihaqi)